Op de foto ziet u hoe het oude
station Voorst er uitzag rond 1910, het geboortejaar van mijn vader. Aangezien er een tentoonstelling met modelspoorstations wordt georganiseerd, moest ik, omdat ik dat een leuk initiatief vind, op zoek naar een station dat als basis zou dienen voor het project.
Aangezien in mijn achternaam twee keer het woord Voorst voorkomt kon ik er eigenlijk niet omheen om iets
met het station Voorst te gaan doen. Mocht u denken dat mijn achternaam iets met het Gelderse Voorst te maken heeft, dan moet ik dat met nee beantwoorden.
Terug naar het station. Sinds 2006 heeft Voorst weer een station, dat niet meer is dan een stopplaats. Dat is wel anders geweest zoals de foto van het oude
station laat zien. Op 15 mei 1876 werd de N.S.M.-lijn Amersfoort-Apeldoorn-Zutphen, als verlenging van de zogenaamde Oosterspoorweg van Amsterdam naar Amersfoort in gebruik genomen. Tot 15 mei 1938 stopten er reizigerstreinen op station Voorst. Vanaf dat moment werd het station uitsluitend als los- en laadplaats voor het goederenvervoer gebruikt. Tijdens
de 2e wereldoorlog werd het reizigersvervoer van 1940 tot 1941 hervat op station Voorst.
Het kleine stationsgebouw heeft in het laatste jaar van de oorlog sterk geleden en er was slechts een ruine overgebleven. Deze ruïne werd in 1946 afgebroken. Wat bleef was de functie van los- en laadplaats voor het goederenvervoer. De banden tussen N.S. en Voorst werden op 14 juni 1965 geheel verbroken Tot zover de inleiding voor de bouw van het oude
station Voorst in model waarover ik in een volgende uitgave zal berichten.
Ernest van Voorst tot Voorst
Bronvermelding: voor voornoemd verhaal heb ik ook het boekje Uit de historie van Voorst
gebruikt.