Nadat ik in deel 1 heb gesproken over het “oude” station Voorst, ga ik in deel 2 wat meer vertellen over hoe ik dat station t.b.v. het project heb
gemaakt in model.
Zoals bekend gebruik ik mijn achternaam als aanleiding voor het bouwen van twee identieke stations. Aangezien ik niet meer kan bekijken hoe de situatie is geweest ben ik aan de hand van de foto uit het boek over “oud” Voorst aan de slag gegaan. Hierbij is getracht om de H0 schaal (1:87) zoveel als mogelijk te benaderen.
Het begint met het voorwerk: De lange zijden van het station worden uit 1 mm dik karton gesneden. Over het karton wordt met lijm steentjespapier geplakt. De ramen en deuren worden uitgesneden. Op bepaalde plaatsen wordt stucwerk, gemaakt van wit papier met lijm
aangebracht. Ditzelfde soort werk wordt ook uitgevoerd bij de korte zijden, alleen worden hierbij alleen ramen uitgesneden.
In dezelfde vorm als de korte zijden worden twee tussenschotten uit 1 mm karton gemaakt, die later in het station geplaatst worden. Na het voorwerk komen de details aan bod: Ramen worden voorzien van kozijnen, gemaakt van strookjes papier met
lijm aangebracht. Kozijnen worden voorzien van sponningen, gemaakt van gesneden zelfklevend
gaasband. Glas, van plastic glas wordt op maat gesneden en met lijm aangebracht. Achter de ramen worden gordijnen aangebracht, die door een modelspoorbouwfabrikant zijn geleverd.
Bij deuren een deurkozijn, gemaakt van wit papier en boven een afscheiding een bovenlicht voorzien van plastic glas. De deur zelf wordt gemaakt met gekleurd karton. Ook de deuren worden met lijm vastgezet. Dit deel sluit ik af met het uitsnijden van het vloerkarton, 1 mm dik waarop het station zal worden geplaatst. Hierbij wordt rekening gehouden met het aanbrengen van verlichting door het uitsnijden van een hiervoor bestemde uitsparing. In een volgende uitgave ga ik in op de afwerking (in elkaar zetten, dak e.d..) van het station.
Ernest van Voorst tot Voorst