Hallo allemaal! Ik hoop dat iedereen in goede gezondheid verkeer t en ge niet van de eerste Corona v erso epel ingen. Het is misschien te vroeg om te juichen, maar laten we hopen dat we elkaar snel en veilig kunnen zien in onze oude, vertrouwde clubruimte.
In de laatste MSCD-blad kregen we allemaal een vraag voorgeschoteld van de voorzitter, die benieuwd was of we een nieuwe loc hadden gespot op de Amsterdam- Berlijn trein. Nou, daarop kan ik antwoorden dat ik de Vectron helaas nog niet heb gezien, maar toch aardig wat 1700 locs heb genoteerd plus tig van de ‘wit-metrode- streepjes’ rijtuigen. Daarnaast ook erg veel Intercity’s, S printers, go e derentreinen, tankwagons, autotransporters, en wat des meer.
Dat zit zo… sinds april is mijn werkgever verhuist van Zutphen naar Deventer, en specifieker naar de Leeuwenbrug. Tussen mijn normale werk door hoor ik weleens wat gerommel en gepiep van buiten en, schuin vanuit het raam, bespeur ik een trein die voorbij rijd. Meestal ben ik te laat en zie ik dus alleen de achterkant! Een dezer dagen zal ik me tactischer opstellen, om de locs uit Duitsland beter te aanschouwen.
En nu een wedervraag voor mijn gewaardeerde clubgenoten. Om mijn zolderbaan wat aantrekkel ijker te maken voor de kleinkinderen, wil ik een soort ‘kolenvultrechter’ maken. Met als doel kolen te kunnen laden in de bekende rode kiepwaggonnetjes. Ik heb een prototype gemaakt uit oude Temsi delen, elect rabuis en karton, dat redelijk werkt. Het wordt bediend door aan een ketting te trekken, waardoor de klep opengaat (het rode ‘wieltje’ op de foto). Laat je de ketting los, dan valt de klep dicht door veer- en zwartekracht. Zoals gezegd het werkt, maar is niet moeder’s mooiste, en ook niet altijd bedrijfszeker. De mechanische bediening valt me tegen, dus een system met bijvoorbeeld een electromagneet lijkt me erg mooi.
Dus mijn vraag: heeft iemand ervaring met soortgelijke bouwprojecten, of andere handige inzichten? Alle tips zijn welkom!
David