Nadat ik in deel 2 heb gesproken over de bouw in model van de muren van het “oude” station Voorst, ga ik in deel 3 wat meer vertellen over hoe ik een en ander in elkaar heb gezet. Op het vloerkarton wordt het station conform foto gelijmd. De lange zijden worden samen met de tussenschotten en de korte zijden verlijmd op het vloerkarton.
Hiermee is de ruwbouw gereed. We gaan nu verder met het dak. De dakplaten worden gemaakt volgens het navolgende principe: Deze worden uit 1 mm dik karton gesneden. Over het karton wordt met lijm golfkarton geplakt. Opletten dat de golf de goede richting krijgt i.v.m. de te maken dakpannen. Dit golfkarton wordt geschilderd in de gewenste dakpankleur.Daarna wordt om de dakpannen te accentueren, het golfkarton met behulp van een afbreekmesje en een stalen liniaal in geritst.
Voor de nokvorst die ook geschilderd dient te worden, gebruiken we ook het golfkarton. Op het dak komen 2 kleine schoorstenen. Deze worden gemaakt van 1 mm karton, die beplakt worden met steentjespapier. De geschilderde dakplaten worden op de ruwbouw verlijmd. Daarna worden de nokvorst en de schoorstenen op de juiste manier verlijmd op het dak. Als afsluiter worden nog zaken voor de waterafvoer toegevoegd, zoals dakgoten en regenpijpen.
Tot zover de bouw van het “oude” station Voorst in model.
Ernest van Voorst tot Voorst